اين نامه در برگيرنده نوشته "انعكاس آيينه شماره 217" با عنوان "جلوه‌اي از برگزاري جلسه مصاحبه استاندار يزد با اصحاب رسانه و مطبوعات "به قلم رضا سلطان زاده مديرمسئول است.


جلوه‌اي از برگزاري جلسه مصاحبه استاندار يزد با اصحاب رسانه و مطبوعات

انسان وقتي وارد مدرسه‌اي مي‌شود با دانش‌آموز، معلم، مدير، معاون، دفتردار، مربي پرورشي، خدمتگزار و . . . روبرو مي‌شود. همه اين افراد قابل احترام هستند اما هر كسي نقش خود را ايفا مي‌كند و وظيفه‌اي را كه قانون به عهده وي گذاشته است انجام مي‌دهد.

يك مجموعه تلويزيوني نتيجه زحمت و تلاش كارگردان، فيلم نامه نويس، تهيه كننده و بازيگران در نقش‌هاي مختلف است همراه با عده‌اي كه نقش سياهي لشكر را بازي مي‌كنند. در اين مجموعه كليه دست اندركاران از جمله مسئولان تداركات و عوامل پشت صحنه مورد تكريم و احترام هستند و هر فرد دستمزدي مي‌گيرد و در فيلم ايفاي نقش يا انجام وظيفه مي‌نمايد.

در استانداري يزد رسم بر اين است كه هر چندماه يك بار - در سال دو يا سه دفعه- رييس روابط عمومي استانداري به عوامل خود دستور مي‌دهد عده‌اي را به دلخواه و از روي تشخيص خودش دعوت نمايند و بر روي پارچه‌اي ‌بنويسند« مصاحبه استاندار با اصحاب مطبوعات و رسانه» و يا جملاتي از اين دست.

پارچه را طوري نصب مي‌كنند كه چندين بار بتوان آنرا در معرض ديد بينندگان قرار داد. معمولاً بيش از نصف حدود 150 دقيقه وقت جلسه يا گاه تا 70% وقت به سخنراني و گزارش يك نفر از مديران ارشد اجرايي استان و سي، چهل درصد وقت به 40-30 نفر مصاحبه كننده اختصاص مي‌يابد؟! مردمي كه اخبار استان را از سيماي يزد مشاهده مي‌كنند در فيلم تهيه شده، تصوير بيش از 40-30 نفر جوان از 20 ساله تا موسفيد 70 ساله‌اي مانند حقير را مشاهده مي‌كنند كه در چندين نوبت به سان سياهي لشكر فيلم و تصوير آنها را به نمايش مي‌گذارند گاهي ديده مي‌شود ميكروفن جلوي بعضي از آنها در گردش است آن هم همانند فيلم‌هاي ساخته شده در نيم قرن پيش به صورت صامت به نمايش در مي‌آيد.

يكي دو روز بعد از پايان جلسه آن چناني همان كسي كه بودجه تخصيص داده شده براي اين گونه جلسات را با نظر شخصي خود هزينه مي‌كند سخنان مدير ارشد اجرايي استان را در سايت استانداري درج و در آخر آن اضافه مي‌نمايد: مدير يا مديران استان در آخر مصاحبه به سئوالات خبرنگاران و اصحاب رسانه و مطبوعات پاسخ دادند و السلام.

يكي دو بار فيلم مورد نظر را از سيماي يزد نشان مي‌دهند و در كارنامه استانداري ثبت مي‌شود كه استاندار با روزنامه نگاران نشستي صميمي و دوستانه داشته و از تعامل روابط عمومي استانداري با صاحبان رسانه و مطبوعات استان سخن‌ها به ميان مي‌آيد به ويژه در سالي كه گذشت چندين بار اين گروه را به شهرستان هاي استان نيز اعزام نموده‌اند. . .

نگارنده كه ميرزابنويس نيست و مادام كه خداوند بخواهد با رعايت دقيق قانون مطبوعات و احترام به مخاطبان به چاپ و نشر آيينه ادامه مي‌دهد و معمولاً پيرامون اخبار استانداري آن گونه كه خواست بعضي از افراد ديگر است به اصطلاح كار نمي‌كند و بدين علت از مدعوين اينگونه جلسات محسوب نمي‌شود موقع را مغتنم شمرده ضمن اظهار تشكر و سپاس از همه مديران و كاركنان و كساني‌كه دلسوزانه و مجدانه در بخش‌هاي مختلف در جهت پيشبرد امور استان كوشش و تلاش نموده و براي پيشرفت مملكت زحمت كشيده‌اند در اين ستون سئوالاتي را مطرح مي‌نمايد، باشد كه پاسخ آنها را دريافت كرده تا براي اطلاع خوانندگان درج نمايد بدان اميد پيشنهادي كه براي برگزاري جلسات مصاحبه در يكي از سر مقاله ها ارائه گرديد عملي شود.

و اينك پرسش ها :

- سرنوشت بعضي از مديراني كه در استان فرار را بر قرار ترجيح دادند به كجا انجاميد و چه اقدامي براي پيگيري تخلفات آنها به عمل آمد؟

- در 6 سال حكومت دولت نهم و دهم در مركز استان و در شهرستان هاي دارالعباده چند واحد مسكن مهر به متقاضيان واگذار شده است؟

- بعضي از روابط عمومي‌هاي استان كه رتبه برتر را كسب نموده اند آيا مي‌توانند يك مورد از مسائل و مشكلات اداري مردم را كه در روزنامه‌هاي محلي به چاپ رسيده و احياناً آن را حل نموده‌اند عرضه نمايند؟

- چند ماه پيش بهاي آجر فشاري، تيغه، بلوك، و آجرروكار تا بيش از صددرصد افزايش يافت. آيا آن طور كه شايع است استانداري به بعضي از صاحبان مشاغل مانند سنگ‌بري‌ها، فروشندگان شن و ماسه و بتن اعلام نموده در سال 1390 بهاي مصالح را افزايش دهند؟ معذلك چرا مسئولان مسكن و شهرسازي در مسافرت به يزد شعار عدم افزايش بهاي مصالح ساختماني را دادند و عكس‌العملي از سوي مقامات استان نشان داده نشد؟

- اجراي مصوبات سفرهاي استاني از جهت كمي و كيفي و با عنايت به اهميت آنها در چه مرحله‌اي است؟

- تكليف مردم در برابر افزايش آب و برق به ويژه بهاي گاز چيست ؟ به هرحال يزد جزء مناطق سردسير است يا گرمسير؟

- در برابر اسراف و تبذيري كه در چاپ و نصب عكس، بنر و بيلبورد در سراسر خيابان‌ها و ميدان‌هاي شهر هنگام سفر هيات دولت به يزد صورت گرفت و اعلام گرديد در سفر اخير بيشتر به امور فرهنگي رسيدگي مي‌شود و در آن سفر به حساب بعضي از ائمه جمعه تا پانصد ميليون ريال واريز گرديد، براي پيشرفت مطبوعات استان و عنايت به وضع خبرنگاران چه اقدامي صورت گرفت؟

اجراي طرح عفاف و حجاب در ادارات كه دستور اجراي آن چند ماه پيش از طرف استاندار صادر گرديد به كجا رسيد؟ اگر فردي در يكي از ساختمان‌هاي مشرف بر بعضي از چهار راه‌ها و خيابان‌هاي يزد بنشيند و رفت و آمدها را كنترل كندآيا وضع دارالعباده را قبل و بعد از اجراي طرح حجاب و عفاف و آثار آن در بيرون از ادارات را متفاوت مي‌بيند؟

- آيا در اين چندماه آمار جرم و جنايت و فساد اخلاقي كاهش يافته است ؟

- فردي مورد اعتماد كه در اداره‌اي وي را نمي‌شناسند مامور نمائيد به آن اداره يا استانداري براي انجام كار اداري مراجعه كند بعد از او بپرسند كه از چند خان گذشته است تا موفق به زيارت مسئول اداره مورد نظر شده است؟

صلاح نمي‌دانيد در سال 1390 در روز ملاقات عمومي جلسه‌اي براي روسا و مديران كل ادارات نگذارند تا مردم پس از چند هفته معطلي بتوانند با مسئول ذي ربط ملاقات و درد دل و مشكل خود را مطرح نمايند؟

- طبق مستندات، تعداد بيمه شدگان در نظام تامين اجتماعي از بابت اشتغال در آغاز سال 1389 چندنفر و در پايان سال چند نفر بوده است؟

- تعدادي از دكان‌هاي نانوايي كه قبل از اجراي طرح هدفمندكردن يارانه‌ها بر اساس طراحي مسولان ذي ربط گسترش يافته بود تعطيل شده است. آيا اين موضوع صحت دارد و در صورت صحيح بودن تعداد اين واحدها چقدراست؟ضمناً‌به دنبال هدفمند كردن يارانه‌ها در بخش نان عمدتاً نرخ آرد تغيير كرده و مابقي عوامل موثر در كيفيت نان و از جمله ساختار نانواني‌ها تغيير نكرده است.آيا بررسي‌هاي مستمر نشانگر بهبود كيفيت نان است؟

واحدهاي توليدي يزد چند درصد توليد ملي كشور را به عهده دارند؟ و افزايش توليد آنان نسبت به سال 88 چه مقدار بوده است و چند درصد از اين رشد مربوط به عامل بهره‌وري بهتر از نيروي انساني است؟

- تركيب زندانيان يزد بر اساس جرائم و تخلفات چگونه است؟و با در نظر گرفتن اهداف فرهنگي دارالعباده اين موضوع را به چه طريق بايد تحليل و در نهايت ترسيم كرد؟

- آمار ازدواج و طلاق در استان افزايش و يا كاهش داشته است در سال گذشته صاحبان تريبون هاي رسمي،ائمه جماعات، مسئولان فرهنگي استان، نهادها و سازمان‌هاي ذي ربط در اين زمينه چه اقداماتي انجام داده‌اند؟

مديرمسئول

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا